Monday, March 2, 2015

break

bismillah.

saat ini, aku di rumah. bersama keluarga yang amat aku cintai.Alhamdulillah.kepulangan yang tak dirancang.Allah tahu, aku rindu.Allah tahu, mereka rindu.Segala kemahuan mereka aku cuba sedaya utk dipenuhi.

minggu lepas, tragedi yang tragis yang tak pernah terlintas di hatiku, aku ini akan diuji sekuat itu.Allahu, tetap sahaja aku redha dan tempuhi.dengan hati yang penuh ikhlas, biiznillah. Allah sebaik-baik penolong. terlalu banyak nikmat yang Allah kurniakan, hinggakan rasa malu untuk mengeluh dan melenting saat tiba ujian sekuat itu.tahu saja kan, Allah beri setiap ujian tu, setimpal dengan kemampuan hambaNya.ujian tanda Allah sayang.nah, buktikan saat ini wahai diri!

kepulangan kali ini, sangat memberi makna, walau hanya sehari.perasaannya seperti aku telah penuhi segala hajat di hati.andai ini kepulangan terakhir, moga aku pergi dengan tenang.moga pemergianku dalam kondisi penuh keimanan, saat diri benar2 tak sabar untuk bertemu Tuhan.Allah, rindu untuk bertemu denganMu.

KEPERITAN buat kita menjadi manusia.taruma di tempat kerja dengan layanan yang diberikan.Allah sahaja yang tahu.saat diri futur, buat hati tertanya-tanya.sampai kapan harus aku begini?ah, tak perlu di layan perasaan yang merapu.banyak lagi perihal penting yang harus aku fikirkan.diam sahaja..adakalanya, diam itu adalah lebih baik.makin aku berkata-kata, makin banyak fitnah-fitnah yang tersebar.Allahu, setiap apa yang aku buat, semuanya menjadi bualan.semua cerita diputar-belit dan hasilnya, berita buruk yang aku dengar.Allah!

bagaimana lagi harus aku berbuat.mahu mengajak mereka ke dunia tarbiyyah.tapi, aku ini tak diterima oleh mereka.Allah, aku ini, saat ini, benar-benar merasai sukarnya mengajak mereka-mereka untuk dekat dengan Allah.agaknya, inilah yang dirasai Rasulullah ketika mula-mula hendak berdakwah.saat semua manusia tidak pernah kenal apa itu Islam.namun, berkat kesabaran baginda, Islam sampai padaku dan seluruh ahli keluargaku hingga hari ini..dan kini, tiba saat aku untuk menyebar-luaskan Islam yang sebenar.bukan Islam yang hanya solat 5 waktu, tapi, Islam yang betul-betul mengamalkan Islam..dekat dengan Al-Quran dan hadis.. belajar al-Quran dan mengajarkan..

sungguh, aku ini hanya butuh Allah untuk terus hidup.dakwah dan tarbiyyah.tak dapat aku bayangkan kondisi imanku andai aku tergelincir darinya.Nauzubillahiminzaalik.

Moga Allah terus memelihara diri ini dan rakan-rakan seperjuangan.
Tuhan, pelihara hati kami, bantu kami untuk terus ikhlas dalam berbuat.
Pelihara Iman kami, Allah...


No comments:

Post a Comment