Sunday, November 10, 2013

reminder.

yakin pada Allah. kebahagian adlh apabila dpt taat dan patuh pd perintah Allah. redha atas ketentuanNya. beribadahlah kpd Allah sebaiknya. dunia ini sbg ladang yg mana kita akan tuai hasilnya di akhirat kelak. 

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Ugama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata. (Al-baqarah : 208)


Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan. (At-tahrim : 6)

jaga diri. jaga keluarga. jaga akhlak. jaga lidah. jauhi zina hati dan zina mata.

kita tak terlalu tua atau terlalu muda utk buat kebaikan. ajal tak kira masa, tempat dan masa kita. syarat mati adalah hidup.

moga Allah tetapkan hati2 kita di jalanNya.

#reminder #notetoself


_______________________________________________________________
Pernah orang tanya seorang alim bagaimana jika ahli keluarga kita tidak taat atau jauh dari kebaikan. Katanya, kita kena banyak bertaubat dan menangis.Kemudian kita akan lihat perubahannya.

Pernah seorang tanya tidak beban ke keluarga kita dan anak jika kita gerakkan mereka tahajud dan solat subuh awal-awal sangat. Nanti mereka stress. Atau ajar mereka sunnah dari kecil.

Atau ada orang takut nak minta pekerja atau orang bawahannya solat berjemaah dan wajibkan majlis ilmu.

Sebenarnya jika kita masih bertanya begitu. Kita masih belum yakin dan menikmati Islam. Islam ini fitrah dan nikmat. Allah cipta kita, dia yang tahu apa yang terbaik untuk kita.

Sediakanlah hati kita dan umat ini kepada hakikat cinta pada Allah melalui dakwah, korban, menangis pada Allah. -ebit lew


No comments:

Post a Comment